Ключови фактори за успешна онлайн търговия в България

Онлайн търговията отдавна не представлява един от основните начини за печелен на пари от интернет. Онлайн търговията днес е продължение на търговията във физически търговски обекти. Онлайн търговията вече успешно може да съществува и самостоятелно – без реални магазини – което, между другото, е отличен начин за намаляване на разходите.

Всички това, категорично, важи с пълна сила и за България.

Според статистиката, у нас най-активни (92%) сред онлайн аудиторията са младежите между 16 и 30 години, като едновременно с това потребителите с висше образование и доходи над средните за страната представляват около 89% от общата маса онлайн клиенти на съвременната електронна търговия. А трябва да признаем, че това е най-желаната таргет аудитория за повечето собственици на магазини изобщо. И за да завършим тази доза статистика по повод онлайн търговията у нас, да споменем и друго: според проучване, през 2015 година хората, които са нямали желание да купуват през интернет поради предпочитанието им да видят продукта на живо, са били 42% от активно потребяващото население. Този процент през 2019 година е спаднал до 28%, което само по себе си води до извода, че българският потребител увеличава доверието си към онлайн магазините у нас.

Няма смисъл да доказваме, че онлайн търговията бележи ръст в България, както и че при качествено водене на маркетинговата стратегия на подобен бизнес, вие ще се доближавате до желаните приходи. Това, върху което искаме да наблегнем днес, е друго – как да постигнем този успех. Как да направим своя бизнес с електронна търговия доходен. За начало, уверете се, че го водите на принципа на тези ключови фактори за успешна онлайн търговия:

Безупречна работа, постоянна поддръжка и ъпдейти, интуитивен дизайн – накратко, онлайн магазинът ви трябва да е на достатъчно високо ниво

По-добре е да си избиете от главата идеята да си направите онлайн магазина сам, ако това е първият ви допир до популярни платформи за целта като Opencart или Magento. Също така, ако получите шокиращо добро на пръв поглед предложение за безплатна изработка на онлайн магазин, подминете го. Безплатен обяд няма, а ако случайно се натъкнете на такъв, не очаквайте да останете сити. Заложете на професионалната изработка на онлайн магазин. В страната има предостатъчно дигитални агенции, които ще ви изготвят индивидуална оферта за такъв тип услуга и ще спазват персоналните ви критерии и предпочитания.

ВАЖНО: Ако в момента разполагате с физически магазини, не подценявайте идеята за онлайн магазин. Това не е излишна инвестиция, а начин да увеличите приходите си. Известно е, например, че 33% от вашите клиенти ще проучат асортимента ви предварително в интернет, а след това ще ви посетят в магазина, за да направят покупката.

Онлайн магазинът ви вече не съществува в интернет пространството самостоятелно като свободен електрон

Напротив – той умело е свързан с редица други дигитални канали, които да поддържат интереса у потребителите към вашия бранд (а ако сте нови на пазара, ще създадат нужния brand awareness), ще подобряват комуникацията с клиентите, ще носят допълнителна стойност и информация за вас и продуктите ви. Задължително свържете онлайн търговията си със социалните мрежи, а защо не и с мобилно приложение? Смята се, че една пета от вашите онлайн потребители ще направят първата си покупка едва след като обстойно прегледат Facebook страницата ви.

Онлайн бизнесът ви задължително трябва да е оптимизиран качествено

SEO оптимизацията е жизнено необходима за всеки уебсайт в мрежата. Онлайн магазините са тип сайтове, а освен това тяхната основна функция е да ви носи приходи, така че лесното им откриване от потребители на база конкретни ключови думи, и категоричното позициониране на челните позиции в търсачките, са топ приоритет. Ето ви още статистика: близо 80% от българските потребители, търсещи конкретна стока, първо я търсят в Google. Това означава, че ако продавате дамски рокли, онлайн магазинът ви трябва да е отлично оптимизиран за тази ключова фраза, за да могат 80% от жените, търсещи рокли, да ви намерят сред първите страници в търсачката.

Успешната онлайн търговия не се състои само от продажби

Успешният интернет предприемач е наясно, че онлайн магазинът не може просто да се пусне, за да започнат да се трупат продажби. Продажбите като основен тип конверсии, търсени от собствениците, се осъществяват след дълъг път, който всеки потребител изминава, за да се почувства уверен и мотивиран при натискането на бутона enter, за да завърши поръчката си.

За да привлечете целената таргет аудитория, първо трябва да предизвикате интереса на потребителя – с качествено съдържание (любопитни блог текстове, забавни видеа и т.н.), но с това работата ви не приключва. За да го накарате да купи точно от вас, трябва да се набиете в съзнанието на клиента – дали чрез кампании в социалните мрежи, или чрез платена реклама в Google, работата за вас продължава. И не на последно място, за да очаквате повторна покупка, трябва да обслужите перфектно своя клиент: осигурете му безплатна или бърза доставка, потърсете мнението му след получаването на стоката, ремаркетирайте го с интересен имейл!

След едно от последните изследвания на еCommerce Foundation България се нарежда сред основните лидери по годишен ръст на приходите от онлайн търговия на континента. Смята се, че ежегодно у нас тези приходи се увеличават с от 15% до 20%. Безспорно, тези данни съвсем не звучат сухо, а напротив – мотивиращо за всеки ентусиаст в онлайн търговията, както и за всеки голям търговец, който все още не е утвърдил присъствието си в мрежата.

Сподели с приятели!

Вашият коментар